En förmiddag i förstaklass

Vilken rolig förmiddag jag har haft! Idag fick jag äran att föreläsa för en förstaklass om mitt jobb som hundfrisör och hundbeteendeutredare och WOW, vilket engagemang och intresse det fanns för hundar i den här klassen!
Jag inledde med att prata om hur viktigt det är att hundarna mår bra under besöket och hur jag som hundfrisör hjälper osäkra hundar att bli modigare (för det är mycket det mitt jobb handlar om när jag får in en osäker hund). Barnen fick se hela frisörprocessen från rufsig och smutsig hund till ren och nyklippt och de fick gissa hur olika hundar kände.
Det tog oss på ett naturligt sätt vidare in på hundspråk och hundars känsloliv - något jag la stor vikt vid att prata om. Här kan (och bör) vi vuxna hjälpa barn att förstå att hundar pratar ett annat språk än vi och att vi ibland kan till exempel tolka en hund som glad och att den vill vara nära när den tvärtom är stressad och vill ha avstånd. Jag förklarade hur våra energier påverkar varandra positivt och negativt och hur vi kan använda det till vår fördel när vi umgås med hundar - att både hundar och människor kan få varandra att må bättre!
Vi gick också igenom exempel på hundar som känner olika saker och pratade om hur vi kan bemöta olika hundar i olika situationer.
När jag hörde barnens historier om hundar de träffar i vardagen (nästan alla hade relativt nära kontakt med hundar på något sätt) blev det tydligt hur viktigt det är att våra barn lär sig att förstå hundar och framförallt att vi lär våra barn att läsa av gråskalorna i hundarnas språk - för inget är som bekant svart eller vitt. Till exempel innebär en viftande svans inte alltid en glad hund och en hund som kommer fram är inte alltid sugen på att bli klappad.
Genom att lära barn att hundar är lite som barn som pratar ett annat språk kan vi ge dem verktyg att möta hundar på ett tryggt och respektfullt sätt. Det är en liten insats som kan göra stor skillnad – både för barnen och för hundarna de möter.